26-02-2014 primary schools - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Iris Rasing - WaarBenJij.nu 26-02-2014 primary schools - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Iris Rasing - WaarBenJij.nu

26-02-2014 primary schools

Door: Iris Rasing

Blijf op de hoogte en volg Iris

26 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadedal

deze dag vond ik heel bijzonder omdat we vandaag de basisscholen bij de townships hebben bezocht. we reden weer met onze busjes richting kaapstad. we werden opgesplitst in twee groepen en we gingen allebei naar een andere school. toen we daar kwamen ging Riad (een man die werkzaam is bij Ajax Capetown) informatie vertellen over wat je moet doen als er brand is in de school. Ajax Capetown geeft voorlichting over heel veel onderwerpen zoals aids, roken, drugs, brand etc. Riad vertelde alles zo leuk dat het vaak ook nog grappig was. Riad combineerd het met sport zodat de kinderen beter meedoen. nadat de voorlichting voorbij was gingen ze buiten voetballen. toen de kinderen gingen voetballen konden wij met de kinderen praten die aan de kant zaten. dit was heel leuk omdat we veel te weten gekomen zijn over de basisscholen. alle kinderen hingen om ons heen en wilde op de foto. het was apart om te zien hoe blij ze waren dat ze zichzelf op een foto zagen staan. ik vond het heftig om te horen dat al deze kinderen in gangs wonen en dat 1 op de 3 kinderen in de criminaliteit komt. deze kinderen worden sochtends wakker door het geluid van pistool schoten en ze horen elke dag wel dat mensen op elkaar schieten. toen we vroegen of ze bang waren zeiden ze bijna allemaal nee en dat ze best op iemand zouden schieten als dat nodig zou zijn. nadat we naar de basisscholen waren geweest gingen we naar het plaatsje stellabosch. we mochten daar rondlopen en shoppen enzo. wij gingen naar de marktjes en lekker op het terras zitten. daarna hebben we ergens in de buurt gegeten. dit was echt een bijzondere dag omdat ik nu echt weet hoe een groot deel van Zuid-Afrika echt is. morgen gaan we naar kaap de goede hoop. xx