25-02-2014 - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Iris Rasing - WaarBenJij.nu 25-02-2014 - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Iris Rasing - WaarBenJij.nu

25-02-2014

Door: Iris Rasing

Blijf op de hoogte en volg Iris

25 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadedal

vandaag hadden we weer een schooldag. nu was mijn buddy er gelukkig wel maar de lessen vond ik nu minder leuk. gelukkig werden we niet meer zo aangestaard door alle leerlingen want dat was soms best vervelend. in de middag zouden we met onze buddy's mee naar huis gaan om te zien hoe zij leven. ik had daar erg veel zinin omdat dat hetgene is wat ik wil zien van Zuid-Afrika, hoe de mensen hier leven. ik moest na school met de schoolbus mee naar Greyton omdat mijn buddy 5 km van school af woont. in de bus werden we wel weer aangestaard en zaten mensen aan mij haren maar dat vond ik niet heel erg. toen de bus in Greyton (het plaatsje waar mijn buddy woont) stopte zag je meteen heel veel armoede maar toch ook wel wat gezelligheid. iedereen kende elkaar maar ik was wel onder de indruk hoe alles eruit zag. het huisje van mijn buddy was klein en veel was zelf gemaakt of kapot. ze deelde haar kamertje met haar broertje en zusje. overal zag je wel iets kapot. mijn buddy doet veel voor de gemeenschap in haar buurt daardoor heeft ze weinig tijd voor leuke dingen. zo is ze bijvoorbeeld haar eigen 'community garden' begonnen waar mensen met weinig of geen geld af en toe wat groente kunnen halen. ik heb van alles in haar huis wel foto's gemaakt omdat ik alles bijzonder vond. in haar tuin stonden twee hele kleine hutjes en ik vroeg waar ze die voor gebruikte. Nokwazi vertelde me dat daar haar twee ooms met hun vrouw in woonde. daar scchrok ik echt van omdat dat echt heel klein was en toen ik daar naar rechts keek zag ik een heel klein hutje van een paar vierkante meter wat het huisje van haar buren bleek te zijn. toen haar moeder thuis kwam stelde ik me voor en gingen we het stadje in. ze liet me alles zien wat er was en vertelde me veel over het leven in Zuid-Afrika. ik vond veel dingen echt heftig omdat sommige mensen echt heel erg slecht leven. in het stadje kwamen we nog een engelse en nederlandse vrouw tegen die ook dingen vertelde over wat zij allemaal voor de gemeenschap doen. ik vond het leuk dat ik zoveel leerde over deze cultuur. later liepen we nog naar een berg die echt verschrikkelijk mooi is waar we britt en haar buddy ook tegenkwamen. we zijn toen samen met hun teruggelopen naar onze verzamelplaats waar we werden opgehaald. in de avond moesten we zelf koken en dus werd er spaghetti gemaakt. dat was best te eten en later hadden we nog een bespreking over onze dag. daarna ben ik gaan douchen en ik ben blij dat ik nu eingelijk kan gaan slapen. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadedal

Iris

Actief sinds 12 Aug. 2013
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 6060

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 08 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: